Antalet mord, dråp och mordförsök med skjutvapen har ökat de senaste åren. Det visar siffror från Brottsförebyggande rådet, Brå. Under de första sju månaderna i år anmäldes 111 skottlossningar i Sverige.
Brottslingar i Sverige har alldeles för lätt att få tag på vapen. Brottslingarna kan få tag på nästan hur många vapen de vill. Det säger Rikskriminalpolisen.
De vill att lagen ändras så att vapenbrott ger längre fängelsestraff. Om straffen blir längre ger det nämligen poliserna rätt att avlyssna misstänkta brottslingars telefoner. Då skulle poliserna kunna gripa fler för vapenbrott.
ett straff - penalty, punishment
ett vapenbrott - weapons crime
ett dråp - homicide, manslaughter
mordförsök - attempted murder, assassination attempt
skjutvapen - firing rifle, firing weapon
skjutvapen - firing rifle, firing weapon
öka - (ökade, ökat) - to increase, to rise
en skottlossning, -ar - gun fire
en brottsling, -ar - a criminal
ha alldeles för lätt att - to be far too easy to...
att få tag på något - to get something
ge rätt att - give right to do something
misstänkt - suspect
gripa (grep, gripit) - to catch somebody, to get someone
från: 8sidor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar